Muistolehto sai Yhteisen Valon

Antti Hiltunen ja Jaana Bombin Yhteisellä Valolla.

Haapasaaren eli kirkon hautausmaalla olevaa muistolehtoa on uudistettu. Muistolehdossa on uurnahauta- ja sirottelualue ja yhteinen muistopaasi nimiä varten. Muistopaaden luona on nyt kuvanveistäjä Jaana Bombinin suunnittelema kiviteos, jolle voi laskea muistokynttilät ja kukat. Yhteinen Valo -kokonaisuus otetaan käyttöön ilman eri juhlallisuuksia yksinkertaisesti niin, että ihmiset voivat käydä paikalla ja halutessaan jättää sinne kynttilöitä tai kukkia.

Taiteilija Jaana Bombin on suunnitellut koko muistolehdon uudistuksen. Muistolehtoa ympäröi viime vuonna istutettu kuusiaita ja uurnahauta-alueen nurmikolle on istutettu lisää puita. Rinteessä oleva tasanne on tasattu entistä paremmin vatupassiin ja poistettu alapuolelta tullut käytävä, jolloin läpikulku on poistunut. Uudistus selkeytti alueen omakseen hautausmaan sisällä.

Uuden teoksen materiaali on Huopanan graniittia kuten nimipaasikin. Pohjakivi on pallograniittia. Alaosan kaareva muoto muistuttaa alttarikaidetta, puoliympyrää, jonka voi ajatella jatkuvan ympyräksi.

- Se kuvaa Jumalan seurakuntaa, näkyvää ja näkymätöntä. Näkyvä seurakunta olemme me, jotka olemme täällä. Toinen puoli seurakuntaa on se, joka on jo perillä, kirkkoherra Antti Hiltunen kertoo.

Kynttilät kivialustalle

Kaarevat muodot pehmentävät kantikkaita, jykeviä elementtejä. Jaana Bombin rohkaisee ihmisiä laittamaan kynttilöitä niin alaosan puolikaaren päälle kuin yläosan holvikaaren aukkoonkin.

Sen sijaan nimipaaden eteen kynttilöitä ei toivota laitettavan. Pieni vaara on olemassa, että kuivana aikana saattaisi kynttilästä tuli päästä leviämään sirottelualueen varvikkoon, joka alkaa aivan paaden juurelta.

Sirottelualue on haluttu pitää mahdollisimman luonnonläheisenä alueena. Uurnahautausalue puolestaan on nurmikkoa, johon ei mitenkään merkitä yksittäisiä uurna- tai tuhkahautapaikkoja.

- Alueen eri puolia yhdistää muistelualueen keskelle istuttu pihlaja. Myös nurmikolle on istutettu muutamia puita lisää. Nekin yhdistävät aluetta, Jaana Bombin kertoo.

- Pihlaja oli selvä valinta keskialueen puuksi. Pihlaja on kaunis jokaisena vuodenaikana. Pihlajaa on pidetty myös pyhänä puuna, Bombin sanoo.

Kunhan kirkon remontti etenee, sähköt saadaan kytkettyä alueelle ja silloin pihlajan ympärillä olevat valot luovat Bombinin mukaan ristin muotoiset varjot.

- Teoksen nimi Yhteinen Valo kirjoitetaan niin, että Valokin kirjoitetaan isolla. Taiteessa voidaan näin menetellä, taiteilija perustelee.

Valo viittaa myös Jumalaan.

Selfiet sallittuja

Kirkkoherra toivoo, että teoksesta tulisi samantyyppinen paikka hiljentymiseen ja muisteluun kuin kirkonmäen toisella puolella oleva Syli, joka myös on Jaana Bombinin teos. Toisaalta Yhteinen Valo antaa mukavia kuvakulmia valokuvien ottamiseen samaan tapaan kuin kurkistuskivi Torinrannan puistossa.

Muistolehto on kirkosta katsottuna kaupungin puolella rinnettä, parkkipaikkojen loppupuolelta alarinteeseen.

Muistopaaden nimikyltit on vaihdettu uusiin. Aiemmista merkinnät menivät sään vaikutuksesta vaikealukuisiksi. Penkit ovat uusiokäytössä maalauksen jälkeen.

Juttuun tehty lisäys ke 3.11. klo 11.30: Lisätty pohjakiven olevan pallograniittia.

2021-11-03 04:00:00.0