Eeva-Liisa Isosaarelle rakkain instrumentti on kuoro

Eeva-Liisa Isosaari liikkuu mielellään ulkona ja luonnossa.

Viitasaaren seurakunta sai uuden kanttorin Puumalasta, Etelä-Savosta. Helsingistä kotoisin oleva Eeva-Liisa Isosaari kertoo viihtyvänsä hyvin luonnossa, joten Viitasaari on toivottavasti hänelle mieleen vapaahetkinä. Musiikissa hän kertoo pitävänsä rakkaimpana ”instrumenttina” kuoroa, äänihuulia.

- Olen pitänyt kymmeniä solistisia konsertteja ja johtanut ja juontanut satoja kuorokonsertteja ja tilaisuuksia. Ihmisten edessä oleminen on tuttua ja viihdyn siinä, hän mainitsee.

Viitasaaren seurakunnan kuoroissa hän arvioi toiminnan keskittyvän äänenmuodostukseen ja kuorosoinnin kehittämiseen. Lapsikuorossa äänenavaus toteutetaan tarinamuotoisena improvisaationa, joka syntyy yhdessä lasten kanssa. Kuorossa käytetään myös ahkerasti lyömäsoittimia. Seurakuntakuoroon ja lapsikuoro Lyhteeseen ovat uudet laulajat tervetulleita.

- Jos aikaa riittää, lähtisin kokoamaan myös gospel-ryhmää, jonka ohjelmistossa olisi myös negrospirituaaleja.

Isosaari valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta. Töissä hän kertoo olleensa Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Savon alueilla. Viitasaari houkutti häntä muun muassa siksi, että Puumalassa hänen virkansa ei ollut täysiaikainen.

Virkaansiunaus ensimmäisenä adventtina

Virkaansiunaus Viitasaarella on sunnuntaina 28.11. jumalanpalveluksessa seurakuntatalossa. Isosaari aloitti virassaan marraskuun alussa, joten osa viitasaarelaisista on ehtinyt hänet jo tavata.

- Puumalassa työskentelin myös kunnan matkailu- ja kulttuuripalveluissa ja olin kuntalaisten digitukena. Korona-aikaan ei ollut vuosi sitten mahdollista pitää kirkossa tilaisuuksia normaalisti, joten toteutin seurakunnan sosiaalisessa mediassa kanttorin jouluvartteja.

Isosaaren monipuoliseen työhistoriaan kuuluvat myös muun muassa toimittajana työskentely ja yrittäjyys. Yrittäjänä hän toteutti konsertteja, johti kuoroja, veti äänenmuodostuskursseja, ohjasi perhemusiikkikouluja sekä piti laulu- ja pianonsoittotunteja.

Eeva-Liisa Isosaaren harrastuslistalla ovat liikkuminen luonnossa kävellen, kanootilla, soutaen tai hiihtäen sekä valokuvaaminen. Aiemmilla paikkakunnilla hän on ollut aktiivisesti myös yhdistystoiminnassa mukana.

- Luonnossa liikkumisessa kilometritavoitteet ovat muuttuneet kokemusmääriksi. Luonnon hiljaisuus on kiehtovaa.

Fri Nov 19 08:07:11 EET 2021