Kirsi Salojärvi otti seurakunnan talousasiat haltuun

Kirsi Salojärvellä hymy karehtii suupielissä, vaikka aloitus Viitasaaren seurakunnan uutena talouspäällikkönä on ollut todella työntäyteinen. Uusia haasteita hän halusi, ja sai. Nyt alun kiire alkaa vähän helpottaa, kun heti työn alle tullut viime vuoden tilinpäätös on saanut kirkkovaltuuston hyväksynnän ja monet käytännön asiat on kesytetty.

- Alku oli myös opintäyteinen. Entisiin töihini verrattuna uutta oli muun muassa päätöksentekoprosessi ja sen hitaus. Tiesin toki kirkkoneuvostosta ja –valtuustosta ja kirkkohallituksestakin, mutta moniportaisuus on ollut käytännön tasolla uutta. Yritysmaailmassa olin tottunut nopeampaan rytmiin, Salojärvi pohtii.

Valtuuston päätöksen vaatimat asiat pysyvät työlistalla pitkään, koska valtuusto kokoontuu harvakseltaan. Työlista tarkoittaa sitä, että asiat ovat myös mielessä.

- Toisaalta prosessin aikana joskus käy niinkin, että aika saattaa hoitaa jonkin asian, hän toteaa.

Uutta uudessa työssä Salojärvelle on myös se, että ohjeistusta tulee verottajan ja lakien lisäksi jonkin verran tuomiokapitulista ja kirkkohallituksesta. Jollakin tavalla työ on yhteiskunnallisempaa kuin yritysmaailmassa.

Yllättävän julkista

- Julkisuuskin on uutta. Se on vähän hämmentävää. Päätökset ovat julkisempia kuin yrityksissä. Myös itseni valinta talouspäälliköksi oli yllättävän julkinen asia, Kirsi Salojärvi nauraa.

- Kun seurakunta teki valinnan torstai-iltana, oli siitä pian kotisivulla juttu ja tieto myös tiedotusvälineissä. Viitasaaren Seudun toimittaja soitti minulle heti aamulla perjantaina. En ollut edes ehtinyt työnantajalle ilmoittaa.

Silloin hän oli töissä ER-Sahalla, jossa hän ehti olla töissä kaksi vuotta. Sitä ennen hän oli Fenestralla. Samassa työpaikassa hän aloitti heti yo-merkonomiksi valmistuttuaan, mutta firman nimi oli silloin vielä Viitapuu. Työrupeama ehti kestää muutamaa kuukautta vaille 25 vuotta.

- Monenlaisissa talous- ja henkilöstöhallinnon töissä ehdin olla ja opin Viitapuulla paljon osakeyhtiöasioita. Iso kiitos Paanasille, että luottivat ja antoivat lisävastuuta.

- Tässä uudessa työssäni miellyttävintä on ehkä ihmisläheisyys. Tapaan ihmisiä enemmän kuin aiemmissa töissäni. Se on mukavaa, koska olen sosiaalinen luonne.

- Myös tähän työyhteisöön oli helppo tulla. Ilmapiiri on hyvä tehdä töitä ja täällä panostetaan yhteishenkeen.

Ilmolahden tyttäriä

Kirsi Salojärvi on kotoisin Ilmolahdelta, jossa perheellä on viikoittaisessa käytössä oleva lomapaikka.

-Tässä työssä näyttää olevan etua siitä, että tunnen viitasaarelaisia aika paljon. Olen niin viitasaarelainen kuin voi olla. Täällä on koti, kesämökki, perhe ja Jarmo-puolisolla yritys, Viitasaaren Väri ja Tarvike.

- Lapsia meillä on kolme, joista kaksi jo maailmalla. Harrastuksena on ollut liikunta monipuolisesti koko elämän ajan. Lisäksi olen mukana Lions-toiminnassa ja Viitasaaren Viestin yleisurheilujaostossa sihteeri-rahastonhoitajana. Yhdistystoiminta on mielenkiintoista ja tekisin enemmän, jos ehtisin. Välillä pitää myös rauhoittua ja olla lapsen kanssa.

- Puutarhan hoito on isossa roolissa. Ylipäätään me olemme mieheni kanssa vähän sellaisia ihmisiä, että on aina jotain projektia työn alla. Ei olla sohvalla makoilevaa tyyppiä, Kirsi Salojärvi hymyilee.

2016-06-08 14:03:01.0