Piispa vierailee huhtikuussa

Kirkon peruskorjaus valmistumassa maaliskuun lopulla.

Viitasaaren seurakunta saa vieraakseen Lapuan hiippakunnan uuden piispan jo melko pian hänen virkakautensa alkamisen jälkeen, kun Matti Salomäki osallistuu messuun kirkossa sunnuntaina 3. huhtikuuta. Silloin vietetään kirkon käyttöönottojuhlaa peruskorjauksen jälkeen.

Jos kirkko valmistuu nopeammin, voidaan siellä pitää jumalanpalvelus aiemminkin. Muuhunkin käyttöön se voidaan mahdollisesti ottaa jo ennen piispan vierailua. Varsinainen juhlamessu on kuitenkin piispan vieraillessa.

- Jos tilanne on sellainen, että esimerkiksi hautajaiset tai muu kirkollinen toimitus olisi järkevää pitää nimenomaan kirkossa ja kirkko on jo käytettävissä, niin silloin  niin teemme. Tässä vaiheessa ei voida sanoa kuitenkaan varmaa ajankohtaa, kirkkoherra Antti Hiltunen kertoo.

Seurakunta oli alunperin varautunut siihen, että kirkon remontti kestää maaliskuun loppuun. Alussa työt etenivät siihen tahtiin, että kirkkoon toivottiin päästävän jo aiemminkin.

Yhtä aikaa kirkon peruskorjauksen kanssa on rakennettu myös uutta huoltorakennusta kirkonmäelle. Se on pieniä viimeistelyjä vaille valmis. Senkään käyttöönotosta ei ole vielä päivämäärä selvillä. Laajin tarve sille on kesällä, jolloin se toimii myös hautausmaatyöntekijöiden taukotilana.

Matti Salojärvi aloittaa Lapuan hiippakunnan piispana helmikuun alussa. Nykyinen piispa Simo Peura jää eläkkeelle.

Kirkon uusi huoltorakennus on ulkoväritykseltään tumma.

2022-01-21 16:01:00.0