Kansanmusiikkikonsertti Psalttamus juhannussunnuntaina

Timo Alakotilan ja Senni Valkosen konsertissa kansanmusiikki kohtaa kirkkomusiikin.
Kansanmusiikki Senni ja Timo kevyt_M.jpg

Psalttamus – Pelimannivirsiä järjestetään juhannussunnuntaina 26.6. klo 19 alkaen kirkossa. Kyseessä on kansanmusiikkikonsertti, jossa esiintyvät Senni Valtonen instrumentteinaan kantele, puhaltimet, urut sekä nyckelharpa ja  Timo Alakotila soittiminaan piano ja harmooni. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Kansanmusiikkipedagogi Timo Alakotila on yksi suomalaisen nykykansanmusiikin uranuurtajista. Senni Valtonen opettaa Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikin aineryhmässä. He yhdistelevät laajalla soitinarsenaalilla pelimannimusiikkia ja virsiä omin sovituksin ja sävellyksin. Lopputulos vie kuulijan uuteen mielenkiintoiseen maailmaan.

Timo Alakotila (s. 1959) valmistui vuonna 1992 Helsingin Pop/Jazz-konservatoriosta pääaineenaan sävellys. Alakotila vaikuttaa tällä hetkellä muusikkona seuraavissa yhtyeissä: JPP, Troka, Nordik Tree, Folkbarokkiyhtye Sama, Duo Johanna Juhola-Timo Alakotila, Maria Kalaniemen yhtye, May Monday, Tango-orkesteri Unto, Luna Nova, Terhi Puronahon trio, Pianoilla -duo Anna-Karin Korhosen kanssa sekä T for Three. Hänen instrumenttejaan ovat piano ja harmooni. Hän toimii opettajana Sibelius-Akatemiassa ja Pop/Jazz-konservatoriossa Helsingissä, vierailevana opettajana Limerickin yliopistossa, Viljandi kulturkollegessa sekä Joensuun ja Kokkolan ammattikorkeakouluissa.

Alakotila on myös tuottelias säveltäjä, jonka laajempia sävellyksiä ja sovituksia ovat esittäneet mm. Irish Chamber Orchestra, Norddeutsche Sinfonietta, Stavanger Sinfonietta, Camerata Nordica, Tapiola Sinfonietta, Haapaveden kamariorkesteri, Jyväskylä Big Band ja Sibis folk BB. Timo Alakotilalla on kolmas peräkkäinen valtion säveltaidetoimikunnan myöntämä viisivuotisapuraha. Hän on toiminut taiteellisena tuottajana, muusikkona, säveltäjänä ja sovittajana noin kahdellasadalla levyllä. Lisäksi hän on kehittänyt metodin kansanmusiikki-improvisaatioon. Alakotilalle myönnettiin taiteilijaprofessorin arvonimi elokuussa 2011.

Senni Valtonen (s. 1986) on monipuolinen muusikko, säveltäjä, sovittaja ja opettaja. Kanteleensoittajana hän on syventynyt kansanmusiikkiin ja improvisointiin ja esiintyy säännöllisesti sekä soolona että erityylisissä projekteissa ja kokoonpanoissa. Valtonen toimii kanttorin virassa Munkkiniemen seurakunnassa Helsingissä. Hän on työskennellyt myös tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa sekä Tumainin yliopistossa Tansaniassa.

Valtonen on tehnyt tilaussävellyksiä mm. valtakunnallisille kirkkomusiikkijuhlille 2012 sekä Espoon piispanvihkimysmessuun 2012. Sae-kansanmusiikkiyhtyeen kanssa hän on konsertoinut mm. Kiinassa ja Espanjassa. Valtoselle tunnusomaista on useiden instrumenttien, kuten puhaltimien, kosketinsoittimien sekä kanteleiden ja lyömäsoittimien hallitseminen. Hän myös opettelee jatkuvasti uusia soittimia repertuaariinsa.

Tervetuloa kuulemaan kuinka kirkkomusiikki kohtaa kansanmusiikin!

2016-06-17 11:09:01.0