Heidi Syväsen diakonian virkaan siunaus Lapualla: Seuraa verkossa!

Viitasaaren seurakunnan diakonin Heidi Syväsen virallista virkaan siunausta voi seurata sunnuntaina 20. helmikuuta suorana lähetyksenä Lapuan hiippakunnan Facebook-tililtä alkaen klo 10. Syvänen saa virkaan siunauksensa hiippakunnan uudelta piispalta, Matti Salomäeltä.

Samaan aikaan Syväsen kanssa diakonian virkaan siunattavia on yhteensä kahdeksan. Juhlamessu on Lapuan tuomiokirkossa.

Viitasaarella virkaan siunausta juhlistetaan myöhemmin keväällä, kun pahin korona-aika on toivottavasti ohi ja ehkä kirkkokin jo käytössä.

Heidi Syvänen valmistui diakoniksi viime syksynä. Hän opiskeli diakonia-ammattikorkeakoulussa oman työnsä ohessa. Syvänen on toiminut jo pitkään nuorisotyönohjaajana Viitasaaren seurakunnassa, mutta nyt hänen työnkuvansa on muuttunut.

- Varhaisnuorisotyötä teen noin päivän viikossa, loput diakoniatyötä. Aloitin diakonina lokakuun alussa, Syvänen kertoo.

Seurakunnan aiempi diakoni Ansa Litendahl jäi eläkkeelle syyskuun lopussa oltuaan ensin osa-aikaisesti eläkkeellä. Käytännössä diakonian työresurssi on nyt kasvanut, koska Syväsen työaika on suurempi.

- Käytännössä tein diakoniatyötä jo Ansan kanssa jonkin aikaa. Muutos tehtiin, koska diakoniaan avautui töitä. Toisaalta nuorten määrä on pienentynyt vuosien aikana. Vapaaehtoisetkin ovat ottaneet tehtäviä, esimerkiksi kerhojen pidon. Töitä on myös järjestelty muuten talon sisällä.

Diakonin ja diakonissan ero on koulutuksessa

Heidi Syväsellä on sosiaalialan koulutus eli sosionomin tutkinto ja kirkollinen kelpoisuus, joilla valmistutaan diakoniksi. Seurakunnan toinen diakoniatyöntekijä on Anneli Palonen, joka on diakonissa. Diakonissoilla on sairaanhoitajan koulutus ja kirkollinen kelpoisuus.

- Sekä diakoneja että diakonissoja voi sanoa diakoniatyöntekijäksi, se on aina oikein, Syvänen kertoo.

Kouluttautuminen vaativaa työn ohessa

Heidi Syvänen tunnustaa, että kouluttautuminen työn ohessa oli välillä rankkaa. Illat, viikonloput ja lomat menivät opintojen parissa.

- Kun töistä meni kotiin, oli illaksikin samojen asioiden käsittelyä. Se siitä varmaan eniten teki rankkaa, että asiat olivat samoja. Työharjoittelujen ajan olin opintovapaalla.

Opinnot kestivät noin kolme vuotta.

- Työ on uuden opettelua. Teemme työtä paljon yhdessä Annelin kanssa. Koronan takia työnkuva on erilainen kuin olisi ilman sitä: Esimerkiksi väkimäärää on pitänyt rajoittaa ja ihmisiä otetaan vastaan ajanvarauksella.

- Palavereja on ollut paljon verkon kautta Teamsilla, mutta kaikkea työtä ei voi tehdä pelkästään etänä.

Diakonian juhlavuosi menossa

Heidi Syväsen virkaan siunaaminen osuu diakonian juhlavuoteen Suomessa.

- 1.9. tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun ensimmäinen diakonissa vihittiin virkaan Viipurissa. Hän oli Matilda Hoffman. Sisar Matilda Hoffman työskenteli diakonissalaitoksen palveluksessa koko uransa.

Diakonian virka ei ole mikä tahansa virka, sillä jokaisessa seurakunnassa pitää olla diakonian virka.

Juhlavuosi näkyy syksyllä Viitasaarellakin erilaisin tapahtumin ja tempauksin.

Yhteisvastuukeräys on juuri nyt ajankohtaista Heidi Syväsen työssä.
EU:n ruoka-avun elintarvikkkeet taustalla kertovat osan muusta työstä diakoniassa.

2022-02-17 21:03:00.0