Kirkon remontti omana työnä säästi rahaa

Kirkkovaltuusto päätti poikkeuksellisen kautensa.

Kirkkoneuvoston vpj. Marjatta Ruuska, kirkkovaltuuston pj. Eero Pulkkinen ja kirkkovaltuuston vpj. Sisko Linna  eivät asettuneet ehdolle tämän syksyn seurakuntavaaleissa, joten heidän viimeinen kirkkovaltuustokokouksensa  toistaiseksi oli joulukuun 2022 kokous. Hymy oli herkässä urakan päätteeksi.

Viitasaaren seurakunnan nykyinen kirkkovaltuusto on pitänyt viimeisen kokouksensa, jossa se hyväksyi muun muassa ensi vuoden talousarvion ja pari tonttikauppaa. Valtuustosta pois jääviltä jäseniltä kuultiin sekä haikeita että helpottuneita kiitossanoja. Kausi oli poikkeuksellinen, koska päätettävänä oli historiallisen kirkon suuri remontti ja uuden huoltorakennuksen tekeminen kirkonmäelle.

Kirkko saatiin käyttöön kevättalvella, mutta valtuusto sai vielä 291 000 euron lisätalousarvioesityksen siihen liittyen. Kirkon peruskorjaushankkeeseen varattiin tälle vuodelle 240 000 €, mutta rakennustöitä siirtyi edelliseltä vuodelta niin paljon, että summa ei riittänyt. Tämän vuoden kustannukset ovat 531 000 euroa.

- Talousarviota ei ole ylitetty. Tässä on onnellinen tilanne, kun jäätiin talousarvion alle tekemällä työt omana työnä. Ulkopuolisella urakoitsijalla teetettyinä hintalappu olisi ollut isompi, talouspäällikkö Kirsi Salojärvi sanoi.

Peruskorjaus maksoi noin 1 745 000 euroa, mikä jää alle Kirkkohallituksen avustushakemuksessa esitettyjen 1 808 000 euron. Näin kävi, vaikka kirkossa tehtiin lisätöitä, mitkä eivät olleet alkuperäisessä kustannusarviossa. Esimerkiksi perustusten kunnostus oli valtava työ.

Kirkon rakennustyöt maksoivat kuitenkin yhteensä hieman vajaat 2,2 miljoonaa euroa, kun mukaan lasketaan kaikki vaiheet ja kulut vuoden 2016 kuntotutkimuksesta alkaen. Kustannuksiin tuli kahtena vuonna Kirkkohallitukselta yhteensä runsaat 1,4 miljoonan euron avustus. Kirkon käyttöönottotarkastus on tehty keväällä 2022 ennen kirkon käyttöönottoa ja lopputarkastus tehdään vuoden 2023 alussa.

Huoltorakennuksen työt viivästyivät

Kirkon huoltorakennuksen kuntotarkastukseen, uuden suunnitteluun ja rakentamiseen käytettiin vuosina 2020–2021 yhteensä noin 376 000 euroa. Tälle vuodelle talousarviomäärärahoja ei varattu, koska rakennuksen oli määrä valmistua vuoden 2021 loppuun mennessä. Tälle vuodelle jäi kuitenkin viimeistelytöitä, maanrakennusurakkaa, urakoiden loppulaskuja, loppukuvia, luovutuspiirustusten tekoa ja kalusteiden hankintaa. Niistä kertyy kustannuksia noin 33 000 € ja tälle summalle tarvitaan lisätalousarvio, jonka kirkkovaltuusto hyväksyi.

Maakauppoja Toulaudella,
terveyskeskustontista vuokrasopimus

Kirkkovaltuustossa oli kaksi määräalan myyntiä Toulaudella, jotka molemmat valtuusto hyväksyi. Seurakunta myy Jarno Paanaselle noin 3,9 hehtaarin suuruisen määräalan 25 000 eurolla ja Tea Virkki-Hyvöselle noin 1,6 hehtaarin määräalan 3 000 eurolla.

Ostajat lohkovat määräalat omalla kustannuksellaan. Määräalat eivät saa osuutta kantatilan yhteisiin.

Kirkkovaltuusto päätti, että seurakunta vuokraa Viitasaaren kaupungille tontti- ja satama-alueen kymmeneksi vuodeksi terveyskeskuksen käyttöön. Alue on ollut ennenkin vuokrattuna, mutta nykyinen vuokrasopimus on loppumassa maaliskuussa.

Nykyinen vuokra korotetaan elinkustannusindeksillä ja uusi vuokra on 6 991 euroa vuodessa. Ensi vuoden alusta kaupunki vuokraa alueen edelleen Keski-Suomen hyvinvointialueelle.

Strategia ja talousarvio läpi muutoksitta

Kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esittämän talousarvion ja toimintasuunnitelman ensi vuodelle sekä taloussuunnitelman vuosille 2024-2025. Myös uusi seurakunnan strategia vuosille 2023-2026 sai valtuuston hyväksynnän.

Kirkkoherra Antti Hiltunen käytti puheenvuoron, jossa hän kertoi hiippakunnan päättäneen aloittaa Jyväskylän ympäristön seurakunnissa selvitystyön seurakuntarakenteista. Hän kertoi olleensa yllättynyt, ettei hiippakunnan pohjoisnurkalle esitetty jotakin vastaavaa ainakaan vielä.

- En tiedä, olenko huojentunut vai pettynyt. Olen kuitenkin saanut tietoa, että ei meitä ole unohdettu. Voi ehkä vielä kysyä, onko kolmen seurakunnan paketti aikanaan mielekkäin vai laajempi paketti, Hiltunen kommentoi.

Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi tiivisti talouslukuja niin, että tulopuoli esimerkiksi verotulojen ja puunmyyntitulojen osalta näyttää hyvältä, mutta kulupuolella nousevat hinnat aiheuttavat epävarmuutta siitä, riittääkö 7,5 prosentin varautuminen. Lummeniemen leirikeskuksen markkinointia on lisättävä, koska ensi kerran vuosiin Helsingin seurakunnat eivät ole varanneet ensi kesälle rippikouluviikkoja.

- Investoinnit on pidettävä hyvin maltillisina. Kirkon striimauskaluston hankintaan käytetään 46 000 euroa ja kirkon urkujen korjausurakkaan 74 000 euroa. Lisäksi toiset urut puhdistetaan, mihin menee noin 10 000 euroa, mutta se ei ole investointi, Salojärvi kertoi.

Linkki kirkkovaltuuston kokouspöytäkirjoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkki aiempaan uutiseen samoista asioistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkki strategiaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-12-23 14:41:00.0