Retki Vanhaan Kirkkosaareen su 6.8.

Hautausmaata rajaa portti ja aita.

Viitasaari-Seura ja Viitasaaren seurakunta järjestävät yhteistyössä mahdollisuuden tutustua Vanhaan Kirkkosaareen eli Viitasaari-saareen sunnuntaina 6.8. Kyydit saareen lähtevät ABC:n rannasta jumalanpalveluksen jälkeen kello 11.30 alkaen ja itse esittely alkaa ABC:tä vastapäätä olevassa saaressa klo 12.

Esittelyssä on lähinnä vanha hautausmaa. Esittelijöinä ovat Viitasaari-Seuran johtokunnan jäsen ja historian harrastaja Hannu Halmesmäki ja sukututkija Mikko Kumpulainen. Kumpulainen kertoo entisten kirkkoherrojen haudoista. Halmesmäki kertoo vanhan kirkon historiasta ja sen siirtämisestä nykyiselle paikalleen sekä esittelee muun muassa Sarlinin, Raekallio-Tepon, Vermatsaaren, Kauppisten ja Keihärin sukuhautoja. Muitakin mielenkiintoisia tarinoita Viitasaaren hautausmaalle haudatuista kuullaan. Esityksen kesto saaressa on noin tunti, lisäksi tulevat matkat järven yli.

Matkat kuljetaan höyrylaiva s/s Haapaniemellä ja Järvipelastusseuran veneellä. ABC:n rannasta kyytiin noustaan huoltoaseman etupuolelta. Jos oma kyytiin nousu mietityttää kulkemisen kannalta, on saareen rantautuminen todennäköisesti veneestä helpompaa kuin laivasta. Retkelle kannattaa ottaa säänmukaiset vaatteet ja kengät. Vanha Kirkkosaari on metsäinen, joten kumikengät saattavat olla etenkin kostealla säällä hyvä vaihtoehto.

Viitasaari-Seura maksaa kyyditykset ja opastukset. Retkeen ei sisälly tarjoilua.

Vanhassa Kirkkosaaressa ovat alkaneet tämän kesän metsätyöt. Ne yltävät lähimmillään 50-100 metrin päähän hautausmaasta, mutta eivät käytännössä juuri näy hautausmaalle. Hakkuut eivät sanottavammin erotu kaupungin keskustastakaan päin. Saaressa liikkuvien täytyy kuitenkin huomioida hakkuut, sillä lähelle hakkuualuetta ei ole turvallista mennä. Osa poluista on väliaikaisesti poissa käytöstä. Lue aiempi uutinen saaren metsätöistä tästä.

2023-07-31 06:53:00.0