Selvittäjä esittää nykyisten kolmen seurakunnan lakkauttamista ja yhden yhteisen perustamista

Seurakuntaselvityksen tekijä Antti Viita on jättänyt raporttinsa kapitulille ja esittää siinä Viitasaaren, Kinnulan ja Pihtiputaan seurakuntien lakkauttamista ja yhden yhteisen seurakunnan perustamista tilalle. Ajankohta uuden seurakunnan perustamiselle olisi vuoden 2026 alussa. Seurakunnan nimen nykyiset seurakunnat päättäisivät itse liitosneuvotteluissa.

Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli käsittelee raporttia myöhemmin ja päättää jatkotoimista.

Raportin mukaan selvityksessä ei ole tunnistettu sellaisia toimenpiteitä, joilla selvityksessä mukana olevat seurakunnat voisivat vastata tulevaisuuden haasteisiin ilman rakennemuutosta. Tärkeät toiminnat pystytään parhaiten turvaamaan yhdistymällä yhdeksi seurakunnaksi. Raportin mukaan Kinnulan seurakunnan tilanne edellyttää toimenpiteitä välittömästi.

Viita sanoo raportissaan selvityksen osoittaneen, että taloudelliset ja toiminnalliset resurssit tulevat heikentymään seuraavien kymmenen vuoden aikana merkittävästi kolmen seurakunnan alueella. Yhdistyminen auttaisi vastaamaan haasteeseen. Nopean jäsenmäärän alenemisen vuoksi Viita arvioi kuitenkin olevan jo lähivuosina tarkoituksenmukaista selvittää vielä isomman seurakuntakokonaisuuden muodostamista.

Koko raportin voi lukea tästä: RaporttiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Selvittäjä Antti Viita (oik.) ja Pihtiputaan ja Kinnulan kirkkoherra Janne Isomaa Pihtiputaalla kolmen seurakunnan henkilökuntatapaamisen jälkeen huhtikuussa.

2024-04-29 15:57:00.0