Kirkkovaltuusto hyväksyi lainanoton

Viitasaaren seurakunta ottaa ensi vuonna lainaa 450 000 euroa, jotka käytetään kirkon tulevan remontin valmisteleviin töihin ja Lummeniemen leirikeskuksen parannustöihin. Kirkkovaltuusto hyväksyi ensi vuoden talousarvion ja toimintasuunnitelman vuosille 2019 ja 2020 kokouksessaan jouluviikkoa edeltävänä keskiviikkona. Valtuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksen ilman muutoksia. Löydät asiakirjan täältä (Kirkkoneuvosto 5.12.2018).

Vuoden 2019 talousarvio on laadittu nollalinjalla muutoin, paitsi palkoissa on huomioitu 1,8 % korotus. Tilikausi on budjetissa hieman alijäämäinen, 9315 euroa. Toimintatuotot ovat 666 480 euroa, toimintakulut hieman reilu 1,57 miljoonaa euroa ja toimintakate on miinuksella 907 196 euroa. Kirkollisverotulojen ennakoidaan parantuneen työllisyyden myötä hieman kasvavan ja verotuloiksi on ennakoitu 1,02 miljoonaa euroa. Vuosikate on 134 373 euroa.

Kirkkosaaren hakkuut luontoa kunnioittaen

Seurakunnan metsätuloja kertyy ensi vuonna Kirkkosaaren hakkuista. Hakkuut tehdään saaren keskiosissa. Tuloja tulee arviolta 221 000 euroa.

Kirkkosaaren hakkuu kirvoitti keskustelua valtuustossa. Voitto Niskanen muistutti, että keväällä ja alkukesällä monet lintulajit pesivät ja se on huono ajankohta hakkuille. Asian tärkeydestä mainitsi muutama muukin ja talouspäällikkö lupasi selvittää asiaa. Valtuuston puheenjohtaja Maria Kaisa Aula pohti, olisiko seurakunnalla hyvä olla ympäristötiimi. Hän ehdotti sitä pohdittavaksi alkuvuodesta, kun seurakunnan eri työalojen tukiryhmiä muodostetaan.

Investoinneissa pitkä väli

Kirkon remontin tarve- ja hankesuunnitteluun sekä luonnossuunnitteluun ja urakkasuunnittelun aloitukseen varataan talousarviossa 265 000 euroa. Lummeniemen energiaremontti siirtyi tästä vuodesta ensi vuoteen ja siihen varataan 300 000 euroa. Remonttiin sisältyvät myös piha-alueiden kunnostus, saunan remontti ja tienvarren valaistus siltä osin kuin se kuuluu seurakunnalle.

Eero Pulkkinen huomautti, että seurakunta onkin mennyt pitkään ilman erityisempiä investointeja.

Seurakunta on tällä hetkellä käytännössä velaton, sillä vanhoja velkoja on jäljellä lähes olematon summa.

Neljä painopistettä ensi vuodelle

Kirkkoherra Antti Hiltunen kertasi ensi vuoden painopisteet. Ne ovat kaste, kummius, seurakuntalaisena eläminen ja rauha.

Vuonna 2020 muutoksia osittain tuo keskusrekisterin aloittaminen. Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi ennusti sen tuovan joitakin yhteistyökuvioita naapuriseurakuntien kanssa.

Valtuusto keskusteli asioista lähes kaksi tuntia. Sitä ennen tarjolla oli joulupuuroa. Kokous oli sikäli poikkeuksellinen, että yleisöä oli paikalla rivin täydeltä. Osa yleisöstä oli tulevia valtuutettuja.

Tämä kokous oli nykyisen valtuuston nelivuotiskauden viimeinen. Uusi valtuusto kokoontuu ensimmäisen kerran tammikuussa.

Ensi vuoden budjetissa näkyy diakonian osalla resurssien pieneneminen, sillä toinen diakoniatyöntekijä jää osa-aikaeläkkeelle. Lue uutinen siitä tästä.

Kirkkovaltuustokauden viimeiseen kokoukseen päättäjinä osallistuneet valtuutetut ja varavaltuutetut ryhmittyivät kokouksen lopuksi yhteiskuvaan. Kuvassa takaa vasemmalta: Mauri Kananen, Juhani Halonen, Anna-Kaisa Kokkoniemi, Voitto Niskanen, Marjatta Ruuska, Eero Pulkkinen,  Ritva Muittari, Tuulikki Hämäläinen, Pertti Jämsen, Mervi Paananen ja Sisko Linna. Edestä vasemmalta: Seija Puttonen, Raija Kuronen, Maria Kaisa Aula, Ulpu Kananen ja Ulla Urpelainen.

2018-12-22 11:47:00.0