Uusia tekijöitä seurakuntaan

Teija Heinonen ja Asta Kuntsi ovat aloittaneet työnsä Viitasaaren seurakunnassa.

Seurakunnan palkkalistoille on saatu uusia tekijöitä, kun Teija Heinonen on aloittanut keittiövaltakunnassa ja Asta Kuntsi diakoniatoimiston projekteissa. Teija tuli aiemmin irtisanoutuneen keittiötyöntekijän jälkeen töihin ja Astan pesti on kokonaan uusi.

Heistä molemmat ovat viitasaarelaisia ja monille ennestään tuttuja. Teija Heinosen on voinut tavata esimerkiksi suoramyynnissä tai muualla hänen oman yrityksensä Pitopalvelu Helmen kautta. Asta Kuntsi oli viimeisimmäksi auttamassa ukrainalaisten kotoutumista koordinaattorin tehtävässä.

Teija Heinoselle seurakunnan keittiöt ovat ennestään tutut etenkin Lummeniemen leirikeskuksessa, jossa hän on ollut jo aiemmin töissä. Nyt hän on seurakunnalla vakinaisena.

­­-­ Tässä työssä liikutaan Lummeniemessä, seurakuntatalolla ja Miekkarinteen kerhohuoneella, kun keittiötöiden lisäksi työnkuvaan kuuluu siivousta. Yrittäjänä toimimiseeni ei ole kovin isoa muutosta näissä työtehtävissä. Jatkan edelleen myös pitopalvelun pitämistä pienessä mittakaavassa, hän kertoo.

- Tietysti seurakunnan töissä on ollut sellaista opettelemista, että mihin tilaisuuksiin laitetaan millaista tarjoilua ja mitä tarkoittaa HSL.

HSL tarkoittaa Hannat, Saarat, Liisat Raamattu- ja rukouspiiriä.

- Haluan kohdata ihmisiä töissäni, joten minua saa tulla nykäisemään hihasta, hän mainitsee.

Teija Heinonen kertoo muuttaneensa Viitasaarelle noin 12 vuotta sitten miehensä töiden vuoksi. Aiemmin hän asui Korpilahdella. Perheeseen kuuluu myös 9-vuotias poika ja 6-vuotias tytär.

Testamentti avasi uudenuutukaisen diakoniatyöpaikan

Asta Kuntsi saatiin seurakuntaan töihin testamenttilahjoituksen ansiosta. Lahjoitus mahdollisti diakoniaan kolmannen työntekijän palkkaamisen kolmeksi vuodeksi.

­- Toimin diakonia-avustajana siten, että vapautan tehtäväkentässä diakonian viroissa oleville työaikaa heidän koulutustaan vastaavaan työhön, esimerkiksi hengelliseen työhön. Nyt ensimmäiseksi olen alkanut uudistaa kirpputoria ja ollut ruokajaossa, Asta Kuntsi kertoo.

Hän viittaa seurakuntatalon alakerran ilmaiskirpputoriin.

­- Olen myös pitänyt nyt kevättalvella lasten päiväkerhoja sijaisena. Se on eri juttu kuin tämä diakoniatyö.

Asta Kuntsi on ollut mukana myös käynnistämässä Takataskussa keskiviikkoisin kokoontuvaa Käsityökahvilaa. Se on saanut hyvän suosion ja pyörii käytännössä jo osallistujien omalla voimalla ilman työntekijävetoisuutta.

Nämä työt ovat sujahtaneet hyvin Asta Kuntsin vahvuusalueisiin artesaanikoulutuksen ansiosta ja siksi, että seurakuntatalo on käytännössä yksi ukrainalaisten tukikohtia Viitasaarella.

Asta Kuntsi on syntyjään pihtiputaalaisia. Hän on työskennellyt sekä Pihtiputaan että Viitasaaren terveyskeskuksissa fysioterapeuttina.

Sekä Teijalla että Astalla ovat vapaa-ajan harrastukset samankaltaiset: käsityöt. Teijan puikoilla valmistuu sukkia, lapasia ja villapuseroita. Asta osaa tehdä kekseliäitä kierrätyskäsitöitä.

2024-04-20 14:15:40.0